Dużo nie znaczy dobrze! Najczęstsze błędy popełniane podczas ćwiczeń na siłowni
TRENING
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Dużo nie znaczy dobrze! Najczęstsze błędy popełniane podczas ćwiczeń na siłowni

Podczas treningu siłowego spora część osób popełnia różnego rodzaju błędy. Mogą one nie tylko obniżyć skuteczność ćwiczeń, ale też przyczynić się do wyrobienia nieprawidłowych nawyków, a niekiedy nawet kontuzji. W dzisiejszym artykule prezentujemy błędy, z którymi najczęściej spotykamy się na siłowni.

Pomijanie rozgrzewki

Jednym z najpopularniejszych błędów jest pomijanie rozgrzewki i przechodzenie od razu do treningu właściwego. Skutkiem tego jest to, że nierozgrzane mięśnie są w znacznie większym stopniu narażone na kontuzje. Rozgrzewka ma za zadanie przygotować ciało do wzmożonego wysiłku, zwiększyć jego wydolność i przyczynić się do osiągania lepszych wyników. Najlepiej, aby trwała ona około 10 minut i obejmowała wszystkie partie ciała, z naciskiem na stawy szyjne, barkowe, kolanowe, skokowe oraz biodrowe.

Zbyt duża liczba powtórzeń

Drugi powszechnie popełniany błąd to zbyt duża ilość powtórzeń. Wielu osobom wydaje się, że im trening dłuższy i intensywniejszy, tym lepsze rezultaty przyniesie. Jak się jednak okazuje, nie jest to prawdą. Intensywność treningu musi być dopasowana do indywidualnych możliwości danej osoby. Należy wykonać taką liczbę powtórzeń, która spowoduje zmęczenie, lecz nie doprowadzi do wyczerpania organizmu. W przeciwnym wypadku dojść może do przetrenowania, a w konsekwencji – do zakwasów oraz dolegliwości bólowej. Zamiast na liczbie powtórzeń, należy skupiać się na prawidłowej technice wykonywania poszczególnych ćwiczeń.

Zbyt duże obciążenie

Kolejny popularny błąd to stosowanie za dużego obciążenia. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że najważniejszą kwestią w treningu siłowym jest odpowiednio dopasowana waga obciążników. Lepiej zacząć od tych nieco lżejszych. Za duży ciężar przyczynia się do nadwyrężenia mięśni. Na skutek tego może zacząć brakować sił do wykonywania kolejnych powtórzeń.

Z TRENINGU SIŁOWEGO ROBISZ CARDIO Z CIEŻARKAMI ❓

Pisałem już o ludziach, którzy przesadzają z ciężarem kosztem…

Opublikowany przez Tadeusz Urbainczyk-Trener Personalny Wtorek, 11 lutego 2020

 

Brak przerw pomiędzy treningami

Wiele osób popełnia błąd, jakim jest brak przerwy pomiędzy treningami. Aby móc się zregenerować, mięśnie potrzebują co najmniej 1-dniowego odpoczynku. Wymagana jest również przerwa w czasie treningu, pomiędzy poszczególnymi seriami. To właśnie w czasie ich trwania do czynienia mamy z rozrostem masy mięśniowej. Nic nie stoi natomiast na przeszkodzie, aby każdego dnia wykonywać trening cardio.

Koncentracja na jednej partii mięśni

Następnym często spotykanym błędem jest koncentrowanie się wyłącznie na jednej partii ciała. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że mięśnie muszą regularnie otrzymywać nowe bodźce do rozwoju. W przeciwnym wypadku trening będzie nieefektywny. Te same ćwiczenia wykonywane na jedną partię ciała skutecznie uniemożliwiają osiągnięcie równomiernie zbudowanej sylwetki. Co za tym idzie – co około 4-8 tygodni należy wprowadzać zmiany w planie treningowym. Warto przeplatać ze sobą różne aktywności, a nie ograniczać się tylko do jednej dyscypliny.

Brak systematyczności

Z jakimi jeszcze błędami często mamy do czynienia? Spora część osób ćwiczących boryka się z brakiem systematyczności. Warto być świadomym tego, że trening o umiarkowanej intensywności wykonywany 3 razy w tygodniu może przynieść o wiele więcej korzyści niż jednorazowe, męczące ćwiczenia. Dobrym rozwiązaniem jest próba wyrobienia sobie nawyku treningu w konkretne dni tygodnia, o określonej porze. To sprawdzony sposób na zachowanie systematyczności.

Niewłaściwa technika wykonywanych ćwiczeń

Powszechnym błędem popełnianym podczas treningów jest niewłaściwa technika wykonywania poszczególnych ćwiczeń. Dotyczy to zarówno wykonywania pompek, przysiadów, brzuszków, jak i korzystania ze znajdujących się na siłowni sprzętów. Aby tego uniknąć, warto poprosić o pomoc trenera personalnego.

Nie sposób nie wspomnieć tutaj także o błędzie, jakim jest ćwiczenie przy zbyt wysokim lub zbyt niskim tętnie. Osoby, którym zależy na schudnięciu, powinny ćwiczyć na poziomie około 60-70% tętna maksymalnego.

Foto wyróżniające: Alora Griffiths / unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Sportowa dieta — co do niej można dodać?
Sportowa dieta — co do niej można dodać?
Jesteś osobą aktywną fizycznie? Zobacz, jak powinna wyglądać twoja dieta.
Pierwszy raz na siłowni? Zobacz, jak się przygotować!
Pierwszy raz na siłowni? Zobacz, jak się przygotować!
Wkrótce czeka Cię pierwszy trening na siłowni? Sprawdź, jak się do niego przygotować i co warto mieć ze sobą!
Dlaczego palenie papierosów negatywnie wpływa na progres w treningu siłowym?
Dlaczego palenie papierosów negatywnie wpływa na progres w treningu siłowym?
Zauważasz brak widocznego progresu w treningu siłowym? Sprawdź, jaki wpływ na przyrost mięśni ma palenie papierosów!
Tagi
Ostatnie wpisy