Najlepsze ćwiczenia, które nie obciążają stawów
TRENING
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Najlepsze ćwiczenia, które nie obciążają stawów

Bóle stawów mogą mieć różne przyczyny, jednak zawsze jest to dolegliwość, która utrudnia codzienne funkcjonowanie, nie wspominając o aktywności fizycznej. Sprawdź, jak zachować dobrą formę bez nadmiernego obciążania stawów.

Ruch dla zdrowia – o czym pamiętać?

Często można usłyszeć, że ruch to zdrowie. Pamiętaj jednak o tym, że niewłaściwie dobrana aktywność fizyczna może pogłębić dolegliwości, z którymi zmagasz się na co dzień. Na bolesność stawów coraz częściej skarżą się osoby młode. Jeżeli i Ty zaliczasz się do tej grupy, to najlepszym rozwiązaniem będzie wizyta u fizjoterapeuty lub trenera personalnego. Specjalista pomoże ułożyć plan treningowy dostosowany do Twoich możliwości. Planując regularną aktywność fizyczną, pamiętaj przede wszystkim o swoim bezpieczeństwie!

 

Kto powinien najbardziej uważać na stawy?

Nawet jeżeli do tej pory problem bólu w stawach Cię nie dotyczył, nie oznacza, że możesz zaczynać od intensywnego treningu. Zachowaj szczególną ostrożność, zwłaszcza jeżeli jesteś w grupie ryzyka. Duże znaczenie ma między innymi genetyczna predyspozycja do schorzeń reumatycznych oraz nadwaga. Osoby z dużym bagażem nadmiernej tkanki tłuszczowej powinny uważać, dobierając rodzaj aktywności. Rzucanie się w wir intensywnego treningu może przynieść więcej negatywnych skutków niż korzyści.


https://www.facebook.com/SiewielecTrener/photos/a.117070186644976/162833698735291/

 

Chcesz biegać? Zacznij od spacerów!

W przypadku, gdy zmagasz się z otyłością lub sporą nadwagą, pomysł z intensywnymi treningami biegowymi nie będzie najlepszym rozwiązaniem. Stawy i mięśnie nieprzyzwyczajone do aktywności tego rodzaju mogą szybko dać o sobie znać. Ból początkowo może pojawiać się sporadycznie, jednak wkrótce kontuzja wykluczy Cię z treningu na dłuższy czas. Chcąc uniknąć przykrych niespodzianek, wdrażaj treningi powoli i stopniowo zwiększaj ich intensywność. Stawiasz sobie za cel udział w zawodach biegowych? Świetnie! Trzeba mierzyć wysoko, jednak drogę do realizacji tego zamierzenia dostosuj do własnych możliwości. Zacznij treningi od dłuższych spacerów, a gdy stawy przyzwyczają się do ruchu, możesz przejść do marszu łączonego z biegiem. Z czasem powolny trucht, a w rezultacie i bieg, będzie w Twoim zasięgu.

 

Ćwiczenia, które nie obciążają stawów

Planując treningi, wybieraj ćwiczenia, które nie obciążają stawów. Propozycji jest wiele i z pewnością znajdziesz wśród nich coś dla siebie. Dobrym pomysłem jest na przykład rowerek treningowy. W przeciwieństwie do jazdy terenowej nie obciąża on nadmiernie stawów. Możesz wybrać się na siłownię lub zainwestować w sprzęt do domu. Koszt rowerka stacjonarnego uzależniony jest od jego rodzaju, jednak podstawowe modele to wydatek rzędu kilkuset złotych. Możesz też zapisać się na basen. Pływanie rozwija wiele partii mięśni, pozwala schudnąć oraz działa relaksacyjne.

 

Trening w domowych warunkach

Jeżeli chcesz zadbać o swoje stawy, wybierz program treningowy stworzony specjalnie z myślą o osobach narzekających na dolegliwości bólowe. Ciekawe propozycje możesz znaleźć między innymi na Youtube – od Ciebie zależy czy postawisz na jogę, ćwiczenia rozciągające czy program relaksacyjny. Możesz także domową siłownię wyposażyć w orbitrek. Trening na tym urządzeniu potrafi zmęczyć, jednak nie obciąża stawów. Rozruszasz mięśnie i poprawisz kondycję fizyczną.


 

Nie zapomnij o właściwej diecie!

Chcąc schudnąć lub zbudować lepszą formę, nie możesz zapomnieć o właściwym sposobie odżywiania. Prawidłowo skomponowana dieta jest niezwykle istotna dla zdrowych stawów. Skonsultuj się z dietetykiem, który doradzi, po jakie produkty sięgać w trosce o stawy. Zmniejszając kaloryczność posiłków i angażując się w trening fizyczny, sprawisz, że powstanie deficyt kaloryczny sprzyjający redukcji tkanki tłuszczowej. Mniejsza waga to mniejsze obciążenie dla stawów, a co za tym idzie – większe możliwości treningowe. Pamiętaj jednak o tym, aby dać sobie tyle czasu, ile potrzebujesz. Nie ma tu miejsca na drogę na skróty. Jeżeli zbyt szybko zwiększysz intensywność treningów, to Twoje stawy szybko przypomną Ci o tym, że nie była to dobra decyzja.

Zdjęcie wyróżniające: Freepik

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Łysienie może być wynikiem choroby. Kiedy iść do trychologa?
Łysienie może być wynikiem choroby. Kiedy iść do trychologa?
Współczesna medycyna estetyczna i dermatologia oferują szereg rozwiązań dla osób doświadczających problemu z nadmiernym wypadaniem włosów.
Podwójna szansa na medal. Anna Banks będzie reprezentować Polskę na zawodach Mr. Olympia!
Podwójna szansa na medal. Anna Banks będzie reprezentować Polskę na zawodach Mr. Olympia!
Ten rok może zakończyć się wspaniale dla dwóch przedstawicielek sportów sylwetkowych, które podczas grudniowej edycji najbardziej prestiżowych zawodów kulturystycznych na […]
Jak rozplanować posiłki po redukcji, aby nie przybrać na wadze?
Jak rozplanować posiłki po redukcji, aby nie przybrać na wadze?
Twoja dieta redukcyjna zbliża się do końca i obawiasz się efektu jojo? Zobacz, jak ustabilizować organizm po redukcji, aby nie wrócić do poprzedniej wagi.
Ostatnie wpisy