Sprawdzone sposoby na podniesienie wrażliwości insulinowej
STREFA ZDROWIA
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Sprawdzone sposoby na podniesienie wrażliwości insulinowej

Kwestia zbudowania jakościowej tkanki mięśniowej bez zawartości tłuszczu jest uzależniona w znacznej mierze od indywidualnych możliwości organizmu. Jednym z tych aspektów jest gospodarka hormonalna trzustki odpowiedzialna za transport glukozy.

Rola insuliny w organizmie

Za produkcję insuliny w organizmie odpowiada trzustka. Dzięki obecności insuliny glukoza przyjmowana w posiłkach i suplementach diety jest rozprowadzana po wszystkich komórkach. Poziom cukru we krwi powinien być utrzymywany na odpowiednim poziomie – dzięki temu organizm lepiej funkcjonuje i nie tworzy się dodatkowa tkanka tłuszczowa, która obciąża mięśnie.

Proces ten może odbywać się na dwa sposoby. Pierwszy z nich, nazywany insulinoopornością, powoduje, że organizm nie potrafi samodzielnie regulować poziomu cukru we krwi i nie zmniejsza go tuż po spożyciu posiłku. Po przeciwnej stronie można umieścić wrażliwość insulinową, czyli umiejętność organizmu do automatycznego kontrolowania glukozy i wydzielania insuliny w odpowiedniej ilości, która pozwala utrzymać prawidłowe parametry. Wrażliwość insulinowa pomaga w zmniejszaniu tkanki tłuszczowej, wspomaga prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu, zmniejsza ryzyko wystąpienia różnych chorób, na przykład cukrzycy, a także hamuje rozpad komórek białkowych stanowiących budulec mięśni.

PROSTY ARTYKUŁ O INSULINIE, CZYLI PO CO BIJOM

DEFINICJA JAKO PIERWSZA
Insulina (łac. insula, czyli wyspa, od wysepek…

Opublikowany przez Forma Team Piątek, 17 maja 2019

 

Zdrowy tryb życia

Jednym z najbardziej istotnych aspektów utrzymania wrażliwości insulinowej na wysokim poziomie jest wypracowanie zdrowych nawyków i przyzwyczajeń realizowanych każdego dnia. Pierwszym z nich jest prawidłowa dawka snu. Wypoczęty oraz zregenerowany organizm lepiej funkcjonuje, nie potrzebuje dodatkowej energii i pozwala na budowanie wysokojakościowej tkanki mięśniowej, bez dodatkowego tworzenia tkanki tłuszczowej.

Kluczowa jest także dobrze dobrana dieta, która dostarcza organizmowi potrzebnych witamin, węglowodanów, białka oraz minerałów w zbilansowanych ilościach. Nie bez znaczenia pozostaje także regularna aktywność fizyczna. Podczas wysiłku organizm produkuje kortyzol, który może zaburzać gospodarkę hormonalną, dlatego trening siłowy warto połączyć z ćwiczeniami aerobowymi, które powinny wspomóc organizm i zmniejszyć produkcję hormonu podnoszącego poziom glukozy we krwi.

Włączenie cynamonu do diety

Przeprowadzone badania wykazały, że jednym ze sposobów na podniesienie wrażliwości insulinowej jest stosowanie cynamonu. Okazuje się, że przyprawa spowalnia uczucie głodu, zmniejsza poziom glukozy we krwi i wpływa na niższe stężenie insuliny przed zjedzeniem posiłku lub wynikającej z niewystarczającej ilości snu. Według ekspertów cynamon należy włączyć do codziennej diety i dodawać od 2 do 3 łyżeczek do jednego posiłku. Najlepiej sprawdzi się na śniadanie lub podwieczorek, w formie owsianki, koktajlu, pieczonych owoców czy kaszki.

Odpowiednia suplementacja

Na regulację produkcji insuliny oraz poziomu glukozy we krwi można wpłynąć dobrze dobranymi suplementami diety. Do środków zwiększających wrażliwość insulinową można zaliczyć berberynę, chrom, gymnema sylvestre czy kwas alfa-liponowy. Pierwsza z substancji ma działanie przeciwzapalne, antybakteryjne i wspomaga proces spalania tkanki tłuszczowej. Z kolei berberyna zwiększa wrażliwość receptorów insulinowych i zmniejsza ilość glukozy we krwi.

Drugim najpopularniejszym składnikiem odżywczym suplementowanym w celu regulacji poziomu cukru w organizmie jest ALA, która pomaga oczyścić krew ze szkodliwych substancji i zmniejszyć ilość glukozy i produkowanej insuliny. Kwas alfa-liponowy można także dostarczać w diecie, spożywając większe ilości szpinaku, brokułów, pomidorów oraz brukselki. Wybrane suplementy diety oraz ich dawkowanie powinny być wcześniej skonsultowane z dietetykiem lub lekarzem, dzięki czemu będą w pełni bezpieczne dla zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Foto wyróżniające: Myriams-Fotos / Pixabay

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Równowaga kwasowo-zasadowa a dieta kulturysty – co jeść, aby zachować optymalne proporcje?
Równowaga kwasowo-zasadowa a dieta kulturysty – co jeść, aby zachować optymalne proporcje?
Jaki wpływ na zdrowie ma utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej i jak tego dokonać? Opowiadamy o zachowaniu odpowiednich proporcji!
Hipertrofia mięśniowa – strategiczny cel kulturystów
Hipertrofia mięśniowa – strategiczny cel kulturystów
Hipertrofia mięśniowa, czyli najlepszy przyjaciel każdego kulturysty. Dowiedz się wszystkiego o tym pożądanym zjawisku!
Siła jest kobietą! 10 najwybitniejszych przedstawicielek sportów siłowych
Siła jest kobietą! 10 najwybitniejszych przedstawicielek sportów siłowych
Znasz te najsilniejsze kobiety na świecie? Jeśli nie to najwyższa pora zapoznać się z niniejszą listą!
Tagi
Ostatnie wpisy