Główne rodzaje skurczów mięśni, które występują u kulturystów
STREFA ZDROWIA
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Główne rodzaje skurczów mięśni, które występują u kulturystów

Skurcze mięśni to niedogodność, z którą zmagają się wszystkie osoby uprawiające aktywność fizyczną – od biegaczy, kolarzy czy pływaków aż po kulturystów. Jakie rodzaje skurczów najczęściej dotyczą tych ostatnich?

Gdy mówimy o skurczu, zazwyczaj mamy na myśli gwałtowny, nieprzyjemny ból, którego przyczyną jest zbyt mocne skurczenie się tkanki mięśniowej. Skurcze mięśni mogą wynikać z szeregu różnych czynników takich jak przetrenowanie, brak rozgrzewki i rozciągania, odwodnienie, niedobór soli i minerałów czy zbyt długie przebywanie w jednej pozycji. Niezależnie od ich przyczyny każdy z pewnością zgodzi się z tezą, że skurcze to nic przyjemnego. Niektóre z nich odgrywają jednak istotną rolę w funkcjonowaniu ludzkiego organizmu. Warto mieć na uwadze, że to zjawisko dotyczy nie tylko początkujących, ale również zaprawionych kulturystów. W niniejszym artykule przedstawimy i omówimy trzy podstawowe rodzaje skurczów mięśni, z którymi najczęściej spotykają się stali bywalcy siłowni.

Skurcze koncentryczne 

Rodzaj skurczu, podczas którego mięśnie skracają się w trakcie wytwarzania siły. Dzieje się tak dlatego, że punkty początkowego i końcowego przyczepu mięśnia zbliżają się do siebie i w efekcie cały mięsień zostaje skurczony. Generując siłę większą niż obciążenie działające na dany mięsień, napinamy go i zmniejszamy jego długość. Jak wygląda to w praktyce? Ten rodzaj skurczu może mieć miejsce podczas czynności tak trywialnych jak choćby czesanie włosów. Unosimy wówczas kończynę górną, w związku z czym praca koncentryczna dotyczy mięśnia dwugłowego ramienia. To tzw. faza pozytywna ruchu.

Skurcze ekscentryczne

Skurcze stanowiące przeciwieństwo omawianych powyżej skurczów koncentrycznych. Tym razem mamy do czynienia z sytuacją, podczas której punkty początkowego oraz końcowego punktu mięśnia oddalają się od siebie, wobec czego mięsień analogicznie się wydłuża. Ten rodzaj skurczów ma miejsce na przykład w momencie, gdy chcemy odłożyć trzymane w ręku hantle. Generujemy wtedy siłę mniejszą od podniesionego ciężaru (dzięki czemu pomyślne odłożenie hantli na miejsce jest w ogóle możliwe). Tego rodzaju zjawisko fachowo nazywa się fazą negatywną ruchu i stanowi ostatnią fazę wykonywania ćwiczenia.

Skurcze izometryczne

Rodzaj skurczu mający do odegrania niezwykle znaczącą rolę w prawidłowej pracy układu mięśniowo-szkieletowego i utrzymaniu właściwej postawy ciała. O skurczu izometrycznym mówi się wówczas, gdy w jednakowym momencie działają przeciwstawne grupy mięśniowe – np. zginacze i prostowniki. W efekcie długość mięśnia pozostaje taka sama. Ten typ skurczu występuje m.in. wtedy, kiedy chwytamy ciężar z ugiętym ramieniem – w takim układzie nasz biceps będzie pracował izometrycznie. Dobrym przykładem skurczu izometrycznego jest też śmiała próba podniesienia sztangi przekraczająca nasze możliwości siłowe. Przyrząd rzecz jasna ani drgnie, a duże napięcie mięśni nie zmieni ich długości.

Zdjęcie główne: Alora Griffiths/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
World’s Strongest Man 2021: Tom Stoltman nowym mistrzem świata strongman!
World’s Strongest Man 2021: Tom Stoltman nowym mistrzem świata strongman!
Tom Stoltman wygrał trzy z sześciu finałowych konkurencji i został nowym mistrzem świata strongman! W klasyfikacji końcowej World’s Strongest Man […]
Skuteczne ćwiczenia na plecy – jak trenować w domu?
Skuteczne ćwiczenia na plecy – jak trenować w domu?
Dowiedz się jakie ćwiczenia warto włączyć do swojego planu treningowego i zacznij pracować nad rozwojem mięśni pleców oraz kręgosłupa!
Morfologia krwi to za mało! Jakie badania profilaktyczne powinni wykonywać kulturyści?
Morfologia krwi to za mało! Jakie badania profilaktyczne powinni wykonywać kulturyści?
Zastanawiasz się, jakie badania powinieneś wykonać, nim udasz się na siłownię? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek.
Ostatnie wpisy