Dlaczego warto badać poziom witaminy D?
STREFA ZDROWIA
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Dlaczego warto badać poziom witaminy D?

Witamina D kojarzy nam się z profilaktyką osteoporozy czy krzywicy. Jak się jednak okazuje, dbając o odpowiedni jej poziom, skutecznie zapobiec można również cukrzycy, nadwadze czy depresji. Jaką rolę odgrywa witamina D w naszym organizmie? Dlaczego warto pamiętać o regularnym badaniu jej poziomu?

Wpływ witaminy D na funkcjonowanie organizmu

Mianem witaminy D określa się grupę związków chemicznych, jakimi są witamina D1, D2 oraz D3, które to należą do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Tym, co je wyróżnia, jest to, że są one magazynowane w wątrobie i tkance tłuszczowej.

Jaką rolę w naszym organizmie odgrywa witamina D? Przede wszystkim, uczestniczy ona w procesie mineralizacji tkanki kostnej oraz regulacji gospodarki wapniowo-fosforanowej. W ten sposób przyczynia się do optymalnego wchłaniania wapnia oraz fosforu, czyli pierwiastków, które odgrywają kluczową rolę w prawidłowej pracy układu kostnego oraz zębów. Na skutek niedoboru witaminy D, do czynienia możemy mieć z wydzielaniem parathormonu, który to przyczynia się do wzrostu uwalniania wapnia z kości. Na skutek tego dochodzi do upośledzenia mineralizacji kości. Efektem tego są choroby układu kostnego, takie jak osteoporoza czy cukrzyca.

Witamina D wraz z wapniem odgrywa ważną rolę w profilaktyce nadciśnienia tętniczego i związanych z nim chorób. Odpowiada ona za utrzymywanie odpowiedniego poziomu białka stanowiącego jeden z elementów tak zwanego “dobrego” cholesterolu HDL.

Co więcej, witamina D jest konieczna do właściwego funkcjonowania trzustki. Działa ona stymulująco na wydzielanie insuliny, utrzymując optymalne stężenie glukozy we krwi. W ten sposób witamina D jest w stanie zapobiec rozwojowi cukrzycy typu 2.

To jednak nie koniec cennych właściwości witaminy D. Wpływa ona pozytywnie na układ odpornościowy, który odpowiada za zwalczanie infekcji bakteryjnych i wirusowych.

Szczególną uwagę na poziom witaminy D w organizmie zwrócić powinny osoby borykające się z chorobami alergicznymi, takimi jak astma oskrzelowa, katar sienny czy przewlekła obturacyjna choroba płuc. Związane jest to z tym że przyczynia się ona do zwiększenia produkcji przeciwalergicznych oraz przeciwzapalnych cytokin, które wytwarzane są przez komórki immunologiczne.

Witamina D ma także bardzo duże znaczenie dla właściwego działania układu nerwowego. Odpowiedni jej poziom jest w stanie skutecznie chronić przed depresją czy chorobą Alzheimera.

 

Jak wygląda badanie poziomu witaminy D?

Do badania poziomu witaminy D w organizmie nie trzeba się specjalnie przygotowywać. Polega ono na pobraniu krwi z żyły w zgięciu łokciowym. Tego typu badanie wykonać można o dowolnej porze dnia. Nie wymaga ono tego, aby pacjent był na czczo. Skierowanie na badanie poziomu witaminy D najczęściej wystawia endokrynolog. Osoby niemające skierowania, poprosić powinny o oznaczenie 25-hydroksywitaminazy D w osoczu krwi.

Jakie jest zapotrzebowanie na witaminę D? W przypadku dzieci i młodzieży od 1. do 18. roku życia jest to od 600 do 1000 j.m. dziennie, a osób w tym samym wieku z otyłością – między 1200 a 2000 j.m. Dla dorosłych w wieku od 18 do 65 lat to 800 – 2000 j.m., powyżej 65. roku życia – między 800 a 2000 j.m., pacjentów otyłych – poniżej 4000 j.m., kobiet planujących zajść w ciążę – 800 – 2000 j.m., a ciężarnych i karmiących – między 1500 a 2000 j.m.

W jaki sposób interpretować wyniki badań poziomu witaminy D? Jeżeli wynosi on poniżej 20 ng/ml, do czynienia mamy z ciężkim niedoborem witaminy D. Poniżej 30 ng/ml jest to niewystarczający zapas, w przedziale od 30 do 50 ng/ml – optymalne, a powyżej 150 ng/ml – zatrucie witaminą D.

Zdjęcie wyróżniające: Adobe Stock

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Fat Burning – Anna Lewandowska
Fat Burning – Anna Lewandowska
Jeden z najpopularniejszych programów treningowych Anny Lewandowskiej! Fat Burning to urozmaicony zestaw ćwiczeń, które nie tylko spalą tkankę tłuszczową w […]
Pierwszy start w tym roku i trzy złote medale! Wiktoria Nnaka kontynuuje zwycięską passę
Pierwszy start w tym roku i trzy złote medale! Wiktoria Nnaka kontynuuje zwycięską passę
Lepszego wejścia w nowy sezon Wiktoria Nnaka nie mogła sobie wymarzyć. Nastoletnia zawodniczka bikini fitness wystartowała kilka dni temu w […]
Ćwiczenia dla młodych mam, które szybko pozwolą Ci wrócić do odpowiedniej sylwetki!
Ćwiczenia dla młodych mam, które szybko pozwolą Ci wrócić do odpowiedniej sylwetki!
Zastanawiasz się, jak wrócić do dawnej sylwetki po porodzie? Oto krótki poradnik dla młodych mam, dzięki któremu w mgnieniu oka odzyskasz świetną figurę!
Ostatnie wpisy