Strongo / SUPLEMENTACJA / BCAA dla kobiet – czy warto je stosować?
BCAA dla kobiet – czy warto je stosować?

Aminokwasy BCAA są jedną z najczęściej wybieranych odżywek przez sportowców na całym świecie, w tym także przez kobiety. Cenione są głównie za wysoką skuteczność w trakcie budowania masy mięśniowej oraz regeneracji. Czy w przypadku kobiet BCAA ma jakiekolwiek znaczenie i również powinno być przez nie stosowane?

Czym są aminokwasy BCAA?

Aminokwasy BCAA to aminokwasy rozgałęzione, których ludzki organizm sam nie wytwarza. Ze względu na to, że ich działanie korzystnie wpływa na organizm, niezbędne jest ich przyjmowanie z zewnątrz. Pamiętać o tym powinny przede wszystkim osoby aktywne, które na co dzień mają do czynienia ze sportem. Aminokwasy BCAA można czerpać z wielu składników, na przykład z mięsa, roślin strączkowych czy nabiału. Przy zwiększonej częstotliwości jednostek treningowych należy stosować jednak odpowiednią suplementację. W składzie BCAA znajdują się trzy podstawowe składniki: walina, leucyna i izoleucyna, a każdy z nich wykazuje inne działanie.

Leucyna odpowiada za inicjowanie procesów anabolicznych. W momencie, gdy organizm ma pod dostatkiem białek oraz węglowodanów, wysyła ona sygnał, że dostępne są składniki budulcowe dla komórek mięśniowych. Izoleucyna chroni natomiast białka przed ich rozpadem, który spowodowany jest stresem i wysiłkiem fizycznym. Ponadto przyspiesza regenerację, zwiększa siłę i reguluje poziom glukozy we krwi. Walina również uczestniczy w procesie budowy mięśni i chroni je przed rozpadem, jednak wpływa dodatkowo na zwiększenie ich wytrzymałości. Jest ona również niezmiernie istotna w funkcjonowaniu układu odpornościowego oraz nerwowego.

Jak działają na organizm kobiety aminokwasy BCAA?

Przyjmowanie kwasów BCAA przez kobiety jest wskazane tak samo, jak w przypadku mężczyzn. Wpływają one na zahamowanie katabolizmu oraz wspomagają proces redukcji tkanki tłuszczowej. Dzięki temu kobiety, które chcą zrzucić nieco wagi, mogą to robić bez obaw, że ich wysiłki z treningu pójdą na nic. Aminokwasy BCAA chronią ich organizm przed kortyzolem, redukują ilość cukru we krwi oraz wspomagają i przyspieszają regenerację po treningu. Związki te polecane są również w okresie budowania masy mięśniowej, ponieważ ich efekty działania są również bardzo widoczne. BCAA pomaga kobietom pozbyć się uczucia zmęczenia podczas jednostki treningowej i zmniejszyć popularne zakwasy.

BCAA i spalanie tłuszczu 🔥

BCAA to 3 główne aminokwasy – leucyna, walina i izoleucyna. Leucyna to najważniejszy z nich,…

Opublikowany przez TRICERATOPS Wtorek, 18 lipca 2017


 

Czy kobiety powinny stosować BCAA?

Biorąc pod uwagę korzystne działanie aminokwasów rozgałęzionych BCAA na organizm kobiety, powinny one je zażywać w odpowiednich dawkach. Przemawia za tym także fakt, że stosowanie tych suplementów jest bezpieczne i nie wywołuje z reguły żadnych skutków ubocznych, o ile nie przekracza się zalecanej dawki. Działanie aminokwasów BCAA, zaraz po kreatynie, jest poparte największą ilością badań naukowych. Ponadto człowiek ma z nimi do czynienia na co dzień, ponieważ można je spotkać także w podstawowym pożywieniu.

Warto nadmienić, że nie są to sztuczne substancje wytworzone poprzez łączenie substancji chemicznych i innych związków, a więc nie powodują nadmiernego przyrostu masy mięśniowej ani nie zatrzymują wody w organizmie. Aminokwasy BCAA wspomagają efekty treningu, a dzięki szybszej regeneracji, pozwalają także ćwiczyć ciężej i więcej. W efekcie przekłada się to na redukcję tkanki tłuszczowej, co w przypadku kobiet jest bardzo istotne.

Jaka jest zalecana dawka BCAA dla kobiet?

Nie ma określonej reguły co do stosowania aminokwasów BCAA. Najlepszym rozwiązaniem jest trzymanie się norm wyznaczonych przez producenta suplementu, które umieszczone są na opakowaniu. Aminokwasy rozgałęzione BCAA przyjmuje się zarówno przed treningiem, jak i po jego wykonaniu. Bardzo często odżywkę można pić w trakcie jednostki treningowej, tym bardziej, jeśli ciało poddawane jest zwiększonemu obciążeniu. Ogólna zalecana dawka to od 5 do 15 gramów na dobę, przy czym zależy to od masy ciała osoby trenującej.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.