Kulturystyka dla dojrzałych – jak zacząć przygodę z tym sportem w wieku ponad 30 lat?
KULTURYSTYKA I FITNESS
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Kulturystyka dla dojrzałych – jak zacząć przygodę z tym sportem w wieku ponad 30 lat?

Przygodę z kulturystyką można rozpocząć właściwie w dowolnym wieku – nie ograniczają Cię lata, a jedynie własne przekonania.

Ludzie zakładają, że jeżeli tylko przynależą do jakiejś kategorii np. wiekowej – osób po trzydziestce czy czterdziestce – to nie mogą już odmienić swojego życia. Takie założenie jest z gruntu naiwne i ograniczające. Czy powiedziałbyś tak panu, który w wieku 92 lat jest sprawniejszy od każdego swojego rówieśnika, a nawet części 20-latków?

Filary przygody z kulturystyką

To, czego rzeczywiście potrzebujesz, to cztery elementy, które możemy nazwać filarami:

  • aktywność fizyczna,
  • odpowiednia dieta,
  • praca umysłowa,
  • krioterapia (czyli hartowanie).

Hartowanie 

Zaczynając od końca: hartowanie to podstawowy element, dzięki któremu wzmocnisz cały układ odpornościowy, zachowasz witalność, a to z kolei przełoży się bezpośrednio na lepsze wyniki na siłowni. Nie ma co się oszukiwać, jeżeli nie zadbasz odpowiednio o swoją odporność, to pierwsze bieganie poza siłownią zmiecie Cię do łóżka. Spróbuj zastosować się do poleceń Wima Hofa: oddychanie, obcowanie z zimnem (zimne prysznice), medytacja. 

Praca umysłowa

Drugim niezbędnym elementem będzie praca umysłowa. Zacznij od czytania i czytaj możliwie najwięcej. Pomijając wszystkie inne zalety – jak rozwój logicznego myślenia, pobudzenie kreatywności, poprawa zauważania związków przyczynowo-skutkowych, wzbogacenie słownika – to w Twoim przypadku wynika to z potrzeb sportowych. Musisz dowiedzieć się czegoś na temat swojego ciała, diety, jaką powinieneś stosować (które produkty są zalecane, a które nie), jak działa układ mięśniowy itd. Masz sporo do nadrobienia, więc leć do biblioteki i wypożycz kilka książek! 

Dieta

Trzecim elementem będzie dieta. To właśnie kuchni musisz poświęcić najwięcej czasu. Nie chodzi tylko o to, żebyś jadł batony wysokokaloryczne i ryż z kurczakiem. Potrzebujesz solidnej dawki witamin zawartej w różnych produktach: w kaszy gryczanej, owocach i warzywach, napojach np. yerbie, mięsie i rybach itd. Konieczne będzie zatem zrezygnowanie z fast foodów, które zaśmiecają Twój organizm.

A wspomniana wcześniej praca umysłowa pozwoli Ci się zorientować, które składniki odżywcze powinieneś wesprzeć suplementacją (np. witamina D w okresie jesienno-zimowym). 

Ćwiczenia dla kulturystów

Ostatnim etapem są bezpośrednie ćwiczenia, choć ważne jest, abyś ruszał się w ogóle jak najwięcej. Korzystaj z roweru zamiast samochodu, spacerki to dobry plan, ustalaj sobie trasy do biegania w wolne dni, korzystaj ze schodów zamiast z windy. 

Dobrym pomysłem będzie wykupienie karnetu na siłownię, ale pamiętaj: na siłowni ćwiczymy i to nie przede wszystkim na maszynach. Korzystaj ze sztangi, ławki skośnej i hantli, gum, skakanek, drążka itp. Seria 3 × 5 przysiadów ze sztangą da Ci więcej niż wyciskanie nogami na maszynie. 

Zdjęcie główne: Humphrey Muleba/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Nowy rekord świata w wyciskaniu na ławce. Z takim ciężarem nie wygrał dotąd żaden człowiek!
Nowy rekord świata w wyciskaniu na ławce. Z takim ciężarem nie wygrał dotąd żaden człowiek!
Jimmy Kolb ustanowił w ubiegłym miesiącu nowy, fenomenalny rekord świata w wyciskaniu sztangi leżąc. Amerykański powerlifter przy pomocy specjalnego kostiumu […]
Jak dopasować dietę do rodzaju sylwetki?
Jak dopasować dietę do rodzaju sylwetki?
Odpowiednie dopasowanie diety do rodzaju sylwetki może przynieść zaskakujące efekty. Sprawdź, jak powinien odżywiać się ektomorfik, mezomorfik i endomorfik!
Jakie spodenki z wkładką wybrać?
Jakie spodenki z wkładką wybrać?
Wielu rowerzystów amatorów zwraca uwagę na takie kwestie, jak krój i materiał spodenek rowerowych.
Ostatnie wpisy