Jak dopasować dietę do rodzaju sylwetki?
DIETA I ODŻYWIANIE
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Jak dopasować dietę do rodzaju sylwetki?

Ektomorfik, mezomorfik i endomorfik to trzy typy sylwetki. Genetyki nie oszukasz, jednak dzięki odpowiedniej diecie i ćwiczeniom możesz wypracować upragniony wygląd. 

Określ typ swojej sylwetki

Zanim zaczniesz zastanawiać się nad tym, jak zaplanować codzienne menu, czeka na Ciebie zupełnie inne wyzwanie. W pierwszej kolejności musisz określić swój typ sylwetki. W zależności od typu budowy ciała, może okazać się, że jesteś:

  • ektomorfikiem,
  • mezomorfikiem,
  • endomorfikiem.

Wyżej wymienione typy sylwetki różnią się od siebie już na pierwszy rzut oka. Drobny i chudy ektomorfik to całkowite przeciwieństwo postawnego endomorfika, który charakteryzuje się tendencją do tycia.

Jakie cechy mają poszczególne typy sylwetek?

Wciąż masz wątpliwości czy jesteś ektomorfikiem, czy może mezomorfikiem? Skorzystaj z naszych podpowiedzi. Dzięki nim łatwiej określisz, jaki jest Twój typ sylwetki:

  • ektomorfik – jego cecha charakterystyczna to przede wszystkim dosyć niepozorna masa mięśniowa. Jeżeli jesteś ektomorfikiem, to możesz odczuwać frustrację z powodu powolnego przyrostu mięśni przy treningach siłowych. Ektomorficy są szczupli i mają niski poziom tkanki tłuszczowej. Kolejny element wyróżniający to smukłe ramiona;
  • mezomorfik – typ sylwetki najbardziej pożądany przez mężczyzn. Cechy charakterystyczne to między innymi szerokie barki, wąska talia oraz widoczna masa mięśniowa przy stosunkowo niskim poziomie tkanki tłuszczowej. Nie ma co ukrywać – jeżeli masz mezomorficzny typ sylwetki, to wygrałeś los na loterii!
  • endomorfik – to całkowite przeciwieństwo ektomorfika. Endomorficzny typ sylwetki to przede wszystkim duża ilość tkanki tłuszczowej i okrągła sylwetka. Tkanka tłuszczowa równomiernie rozkłada się we wszystkich partiach ciała. Metabolizm jest zwolniony i jeżeli chcesz osiągnąć upragniony wygląd, to musisz pilnować diety i regularnej aktywności fizycznej o wiele bardziej restrykcyjnie niż inni.

Dieta a typ sylwetki

Twoje codzienne nawyki żywieniowe są ważniejsze niż myślisz. To od tego ILE jesz, a także CO znajduje się na Twoim talerzu każdego dnia, w dużej mierze zależy, czy uda Ci się osiągnąć zamierzone cele treningowe. Nasze podpowiedzi pomogą Ci określić, jak często powinieneś jeść, czy w Twoim przypadku korzystny będzie deficyt kaloryczny, a także kiedy sięgnąć po dodatkową suplementację diety.

Ektomorficy, którym zależy na wypracowaniu umięśnionej sylwetki, powinni skupić się na tym, żeby jeść jak najwięcej. Przyrost masy mięśniowej może jednak okazać się utrudniony przez błyskawiczną przemianę materii. Musisz odpowiednio dopasować dietę. Postaw na duży udział białek (nawet do 30%), a także węglowodanów i tłuszczy. Ogranicz wysiłek cardio. Skup się raczej na ćwiczeniach siłowych, Pamiętaj, aby więcej kalorii przyjmować, niż spalać w ciągu całego dnia.

Endomorficy mają jeszcze trudniejsze zadanie. Jeżeli to Twój typ sylwetki, to musisz zmniejszyć ilość przyjmowanych kalorii. W pierwszej kolejności do minimum zmniejsz ilość tłuszczy w codziennej diecie. Uważaj na białko roślinne. Zwróć również uwagę na węglowodany, jakie przyjmujesz. Zadbaj o to, aby składniki odżywcze pochodziły z wartościowych źródeł. Unikaj potraw przetworzonych. Wybieraj raczej te pokarmy, które przyspieszą pracę Twojego metabolizmu, który jest przyzwyczajony do pracy na zwolnionych obrotach. Postaraj się też dopisać do grafika zajęć jak najwięcej aktywności. Spalaniu tkanki tłuszczowej służą m.in. ćwiczenia cardio.

Mezomorficy – teoretycznie przed nimi zadanie najłatwiejsze. Nie oznacza to jednak, że jeśli jesteś mezomorfikiem, to możesz zapomnieć o prawidłowo zbilansowanej diecie. Wręcz przeciwnie! Jeżeli zależy Ci na tym, aby utrzymywać wypracowane efekty oraz jeszcze bardziej rozbudowywać sylwetkę, to trzymaj rygorystyczną dietę! Skonsultuj ją z dietetykiem, który zadba o różnorodność potraw w Twoim jadłospisie. Pamiętaj, aby jeść zdrowo. Częstsze i mniejsze posiłki są lepsze, niż objadanie się raz dziennie. Świeże warzywa polecane są niezależnie od typu sylwetki. Jedz zdrowo i ciesz się piękną sylwetką!

Zdjęcie główne: Graphic Node/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Hipertrofia mięśniowa – strategiczny cel kulturystów
Hipertrofia mięśniowa – strategiczny cel kulturystów
Hipertrofia mięśniowa, czyli najlepszy przyjaciel każdego kulturysty. Dowiedz się wszystkiego o tym pożądanym zjawisku!
Bartosz Jurkowski (Polish Fitness Freak): „Kulturystyka niesłusznie jest kojarzona przez ogół społeczeństwa tylko z dopingiem” (WYWIAD)
Bartosz Jurkowski (Polish Fitness Freak): „Kulturystyka niesłusznie jest kojarzona przez ogół społeczeństwa tylko z dopingiem” (WYWIAD)
Czy sam trening siłowy wystarczy, aby zbudować idealną sylwetkę? Dlaczego doping w kulturystyce nadal jest tematem tabu? Kto ma największą […]
5 zapomnianych ćwiczeń kulturystycznych, do których warto wracać
5 zapomnianych ćwiczeń kulturystycznych, do których warto wracać
Stara szkoła ćwiczeń wraca do łask – poznaj najlepsze ćwiczenia, które pozwolą Ci osiągnąć świetną sylwetkę i które możesz robić w domu!
Ostatnie wpisy