Jak ćwiczyć na siłowni, aby uniknąć nadmiernego nadwyrężenia kręgosłupa?
STREFA ZDROWIA
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Jak ćwiczyć na siłowni, aby uniknąć nadmiernego nadwyrężenia kręgosłupa?

Trening siłowy zdecydowanie nie jest łatwy dla kręgosłupa, który cały czas musi bronić się przed różnego rodzaju urazami i przeciążeniami. W jaki sposób możemy pomóc mu w tym nierównym pojedynku?

Kręgosłup – fundament ludzkiego ciała

Kręgosłup pełni fundamentalną (dosłownie) rolę w ludzkim organizmie – stanowi bowiem oś, na której opiera się całe nasze ciało. Wiąże się z tym oczywiście wiele kluczowych dla prawidłowego funkcjonowania zadań. Kręgosłup jest zaczepem dla kości i mięśni, a także pełni funkcję amortyzującą oraz zapewnia równowagę i stabilizację tułowia. Płynący z tego wniosek możemy wysnuć sami – bez kręgosłupa nie byłoby mowy o naszym życiu. Nie ma więc prawa dziwić fakt, że powinniśmy zapewniać mu ochronę, również – a nawet szczególnie – w trakcie treningu siłowego.

Kręgosłup a trening siłowy

Jak już ustaliliśmy, kręgosłup jest podporą ludzkiego ciała podczas wszystkich codziennych czynności i trening siłowy nie stanowi tutaj wyjątku. W tego typu aktywności udziela się jako stabilizator tułowia, utrzymując jednocześnie dodatkowy ciężar i wyznaczając pion. W treningu siłowym to właśnie kręgosłup jest elementem najbardziej przeciążanym i w związku z tym narażonym na rozmaite urazy. Mniej lub bardziej poważne kontuzje kręgosłupa często wynikają z podstawowych błędów popełnianych podczas wykonywania ćwiczeń.

Wśród pomyłek narażających kręgosłup na przeciążenie wymienia się m.in. niewłaściwą technikę wykonywanych ćwiczeń, zbyt duże obciążenie, brak rozgrzewki przed treningiem i brak rozciągania po treningu czy ignorowanie bólu mięśni. Wydawać by się mogło, że wymienione błędy dotyczą przede wszystkim początkujących i amatorów, ale tak naprawdę – być może nawet nieświadomie – popełnia je również niejeden zaprawiony w bojach ciężarowiec.

Jak skutecznie zadbać o kręgosłup?

Jako kruchy i podatny na urazy element ciała kręgosłup wymaga szczególnej ochrony, zwłaszcza jeśli narażamy go na przeciążenie, tak jak ma to miejsce w treningu siłowym. Na pewno powinniśmy na dobre zaprzyjaźnić się z rozgrzewką i rozciąganiem, które często są przez sportowców zaniedbywane. Te dwa elementy stanowią jednak dopiero wierzchołek góry lodowej, kręgosłup należy bowiem wzmacniać za pomocą konkretnych ćwiczeń do tego przeznaczonych.Do popularnych i zarazem skutecznych aktywności, dzięki którym nasz kręgosłup będzie w znakomitej formie, należą m.in. plank, martwy ciąg, skłon „dzień dobry”, skłony na ławce rzymskiej, wyciskanie żołnierskie i przysiad. Jeśli chcemy zadbać o kręgosłup, na pewno nie zaszkodzi sięgnąć również po ćwiczenia z wykorzystaniem kettlebells, czy tzw. TRX. Warto też pamiętać, że wszystkie aktywności na kręgosłup powinny być wykonywane powoli, z mocnym spięciem mięśni – tylko wtedy będziemy w stanie osiągnąć zamierzony rezultat, którym jest zdrowy i sprawny fundament naszego ciała!

Zdj. główne: Benjamin Wedemeyer/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Kulturystyka dla dojrzałych – jak zacząć przygodę z tym sportem w wieku ponad 30 lat?
Kulturystyka dla dojrzałych – jak zacząć przygodę z tym sportem w wieku ponad 30 lat?
Chciałbyś zostać dorosłym kulturystą? Najwyższa pora! Z naszego poradnika dowiesz się wszystkiego, co pomoże Ci w tej przeprawie.
Barki – Trójka Marcela
Barki – Trójka Marcela
Tym razem Marcel „Flex” Przyszlak prezentuje swoje ulubione ćwiczenia na barki. Które z nich trzeba wykonać na siłowni, a które […]
Siłownia, a sporty walki – jak zaplanować odpowiedni trening?
Siłownia, a sporty walki – jak zaplanować odpowiedni trening?
Wiele osób uprawiających sporty walki zadaje sobie pytanie – czy warto łączyć je z treningiem siłowym? Jeśli tak, to jak go zaplanować? Na co zwracać uwagę w tej kwestii? Podpowiadamy!
Ostatnie wpisy