Czy kulturyści powinni pić kawę?
DIETA I ODŻYWIANIE
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Czy kulturyści powinni pić kawę?

Sportowcy mogą pić kawę zarówno podczas treningów, jak i w dniu zawodów, jednak tylko w określonej, dziennej ilości. Kofeina może mieć znaczny wpływ na pracę mózgu, samopoczucie i parametry fizyczne ciała.

Jak kofeina wpływa na pracę organizmu człowieka?

Odpowiednia dawka kofeiny w naszym ciele może znacząco poprawić jego pracę. Zdaniem badaczy kofeina ma właściwości energizujące, pobudza psychicznie, poprawia nastrój, a także uczestniczy w przemianach biochemicznych w mózgu. Kofeina wpływa na pracę organizmu bardzo szybko, jest łatwo przyswajalna, a jej obecność we krwi można wykryć już po 5 minutach od spożycia. Z badań ekspertów wynika, że kofeina działa rozkurczowo na mięśnie oskrzeli, co ułatwia oddychanie i poprawia wydolność oddechową, wzmacnia działanie leków przeciwbólowych i podnosi poziom cukru we krwi. Wykryto również, że kofeina poprawia przepływ krwi, a także – co szczególnie istotne dla sportowców – ułatwia uwalnianie wapnia w mięśniach i eliminuje kwas mlekowy w nich zgromadzony, czyli popularne zakwasy. Oznacza to, że kofeina zwiększa siłę wytężonych wysiłkiem mięśni, poprawia wydolność organizmu i pozwala mu na dłuższy trening, dzięki pobudzeniu mózgu i serca.

Jak dużo kofeiny ma kawa?

Kofeina to związek chemiczny, który znaleźć można nie tylko w kawie. Jest to produkt pochodzenia roślinnego i występuje także w yerba mate, czekoladzie czy herbacie. Choć kofeinę można znaleźć w innych produktach, to kawa ma jej w sobie najwięcej. Kawa palona ma w sobie około 2% kofeiny, bowiem większość jej zawartości to woda, sód, potas, wapno, magnez i żelazo. Na zawartość kofeiny w kawie wpływa rodzaj ziaren, stopień wypalenia kawy, sposób jej przygotowania i jej pojemność. W 150 ml filiżance kawy mielonej znajduje się około 115 mg kofeiny. Przyjmuje się, że dla ludzkiego organizmu nieszkodliwe jest wypicie maksymalnie 6 filiżanek kawy dziennie. Szacuje się, że jest to dawka między 400 a 600 mg kofeiny, zatem na kilogram masy powinno się liczyć około 6 mg kofeiny. Kofeina zawarta w kawie ma wiele pozytywnych skutków działania, które pomagają funkcjonować nie tylko sportowcom, ale również osobom niećwiczącym regularnie. Zbyt duża dawka substancji we krwi może mieć jednak wiele niepożądanych efektów, a nawet kończyć się dyskwalifikacją podczas zawodów.

KAWA DLA KULTURYSTÓW ?

Na temat kawy krąży wiele mitów. Z końcem XX wieku kawa była drugim, po ropie naftowej,…

Opublikowany przez Trenra Personalnego – Krystiana Romanowskiego Środa, 14 października 2020

 

Negatywne skutki działania kofeiny

Przeprowadzone badania wykazały, że osoby spożywające powyżej 6 filiżanek kawy dziennie znajdują się w grupie ryzyka osób cierpiących na chorobę wieńcową serca, choć bardziej wiąże się to ze sposobem jej parzenia niż zawartością kofeiny. Zbyt duża dawka kofeiny w organizmie może prowadzić do podniesienia ciśnienia krwi. Efekt ten jest szczególnie groźny dla osób chorujących na nadciśnienie, dlatego istotne jest konsultowanie spożycia kofeiny z lekarzem prowadzącym lub dietetykiem. Nadmierna ilość pitej kawy może podnosić temperaturę organizmu, wzmagać drażliwość i poziom stresu, działać moczopędnie i prowadzić do biegunki. Zbyt długie pobudzenie organizmu może również skutkować bezsennością. Brak odpowiedniej ilości snu i wypoczynku negatywnie oddziałuje na samopoczucie, nastrój i siłę witalną organizmu.

Czy kulturyści mogą pić kawę?

Zdaniem specjalistów kawę mogą pić zawodnicy uprawiający każdą dyscyplinę sportu. Podstawą jest, aby umieli utrzymać odpowiedni poziom kofeiny we krwi. Kawa może być spożywana zarówno przed treningiem, jak i w trakcie zawodów. Odpowiedni poziom kofeiny we krwi musi być zachowany, ponieważ substancja znajduje się na liście środków dopingujących. Podczas wykonywania ćwiczeń fizycznych kofeina pomaga utrzymać skupienie, uzyskać odpowiednią koncentrację i bezpiecznie wykonywać wszystkie powtórzenia. Z przeprowadzonych badań wynika, że picie kawy może mieć również wpływ na szybszą regenerację mięśni po treningu. Dostarczenie zmęczonemu organizmowi kofeiny ma wpływ na uzupełnienie utraconych wartości energetycznych. Kulturyści dbający o masę mięśniową, przyrost wagi i odpowiednią kondycję fizyczną, pijąc zalecaną ilość kawy, mogą zredukować spalanie masy mięśniowej, poprawić wydolność w trakcie treningu i pobudzić organizm do dłuższego i bardziej wymagającego wysiłku.

Zdjęcie wyróżniające: Freepik

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
10 zasad efektywnego treningu siłowego
10 zasad efektywnego treningu siłowego
Zastanawiasz się, jak zwiększyć wydajność swojego treningu? Te proste 10 kroków naprawi Twoje błędy!
Muscle barbie, czyli umięśnione ślicznotki – nowy trend w damskiej kulturystyce?
Muscle barbie, czyli umięśnione ślicznotki – nowy trend w damskiej kulturystyce?
Muskularne kobiety wyglądające jak lalki Barbie? Nowy trend dziwi i szokuje – a my tłumaczymy, o co w nim chodzi!
Trening HIIT – czy jest bezpieczny i jakie daje efekty?
Trening HIIT – czy jest bezpieczny i jakie daje efekty?
Intensywny trening interwałowy to zestaw ćwiczeń nie dla każdego. Sprawdź, jak bezpiecznie podjąć HIIT i jakie są zalety jego stosowania!
Ostatnie wpisy