Zawroty głowy podczas treningu siłowego – sygnał od organizmu, którego nie należy lekceważyć
STREFA ZDROWIA
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Zawroty głowy podczas treningu siłowego – sygnał od organizmu, którego nie należy lekceważyć

Zawroty głowy to objawy towarzyszące podczas treningów wielu adeptom aktywności fizycznej. Nie oznacza to jednak, że są one czymś normalnym. Z czego mogą wynikać zawroty głowy i dlaczego nie powinniśmy ich lekceważyć? Odpowiadamy,

Zawroty głowy – ostrzeżenie od organizmu

Niejednokrotnie zdarza się, że w trakcie lub tuż po wzmożonym wysiłku fizycznym pojawiają  się zawroty głowy. Dla wielu miłośników ćwiczeń stanowią one nieodłączny „efekt uboczny” intensywnego treningu, z którym nie należy nic robić. W większości przypadków objawy tego typu nie są co prawda powiązane z poważnymi problemami, ale z całą pewnością nie jest to  równoznaczne z tym, że powinniśmy je lekceważyć. Zawroty głowy pojawiające się w trakcie treningu siłowego najczęściej wynikają z kilku czynników.

Niewłaściwe oddychanie

Niewłaściwa technika oddychania to jedna z podstawowych przyczyn zawrotów głowy. Tajemnicą poliszynela jest fakt, że nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania, także podczas ćwiczeń siłowych, potrzebuje tlenu. Dostarczamy mu go na co dzień właśnie dzięki sprawnemu i efektywnemu oddychaniu – jeśli technika wykonywania tej czynności szwankuje, to pojawiać mogą się właśnie zawroty głowy, omdlenia czy zwyczajne osłabienie. Częstym błędem wśród osób rozpoczynających przygodę z regularnymi treningami jest zbyt płytki lub szybki oddech. Każdy rodzaj aktywności fizycznej wymaga innej techniki oddychania, wobec czego przed przystąpieniem do działania warto skonsultować się z trenerem personalnym.

Odwodnienie

Odpowiednie nawadnianie organizmu powinno być rutyną każdego entuzjasty ćwiczeń, choć wielu adeptów sportu wciąż zapomina o tej kwestii. Podczas intensywnego treningu tracimy  mnóstwo płynów poprzez pocenie się, a ich utrata będzie tym większa, im intensywniejsze  będą ćwiczenia.

Co więcej, ciało wydala nie tylko wodę, ale również elektrolity, a szczególnie ogrywający nieocenioną rolę w utrzymywaniu równowagi wodnej sód. Optymalną dawką dla osoby aktywnej fizycznie jest nawet do 3 litrów wody dziennie! Nie zapominajmy również, że właściwe nawodnienie organizmu wiąże się z korzyściami takimi jak wzrost mięśni, redukcja masy ciała czy przyspieszona regeneracja.

Zbyt niski poziom cukru we krwi

Cukier na ogół nie cieszy się pozytywnymi konotacjami, ale nie zmienia to faktu, że i on jest  niezbędny do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Glukoza stanowi bardzo wartościowe paliwo – jeśli nie dostarczamy odpowiedniej ilości tego niezbędnego składnika, doprowadzamy do stanu zwanego hipoglikemią. Niskie stężenie cukru we krwi prowadzi do zawrotów głowy, a nawet objawów takich jak nudności, drgawki, czy też przyspieszone bicie serca. Na 2–4 godziny przed planowanym wysiłkiem powinniśmy zatem spożyć wartościowy posiłek, w którym nie zabraknie właśnie cukrów. W ten sposób unikniemy zawrotów głowy i innych niepożądanych objawów oraz odnajdziemy zupełnie nową siłę do treningu!

Zawroty głowy nie ustają?

Jeśli mamy pewność, że technika oddychania, nawodnienie i poziom cukru są poprawne, a mimo to zawroty głowy nie ustają, powinniśmy skonsultować się z lekarzem. Specjalista bez wątpienia będzie potrafił wskazać inną przyczynę takich objawów i podjąć odpowiednie kroki dotyczące ich eliminacji.

Zdj. główne: Alora Griffiths/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Naturalne źródła białka w diecie kulturysty
Naturalne źródła białka w diecie kulturysty
Dowiedz się, jak dostarczać odpowiednią dawkę białka za pomocą naturalnych składników pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego!
Białko, witaminy, boostery – co brać pomiędzy cyklami kreatynowymi?
Białko, witaminy, boostery – co brać pomiędzy cyklami kreatynowymi?
Jesteś poza cyklem kreatynowym i zastanawiasz się, czym zastąpić ulubiony suplement, aby nie stracić przy tym efektów? Oto czego Ci potrzeba!
Efektywne ćwiczenia na mięśnie nóg dla początkujących
Efektywne ćwiczenia na mięśnie nóg dla początkujących
Ćwiczenia na mięśnie nóg to kluczowy element każdego treningu siłowego. Z powodzeniem można je wykonywać zarówno na siłowni, jak i w domu.
Ostatnie wpisy