Strongo / SUPLEMENTACJA / Kwas alfa liponowy (ALA) i jego zastosowanie w kulturystyce
Kwas alfa liponowy (ALA) i jego zastosowanie w kulturystyce

Kwas alfa liponowy (ALA) to związek organiczny powszechnie stosowany w leczeniu miażdżycy czy cukrzycy. Stał się on również środkiem chętnie suplementowanym przez osoby uprawiające kulturystykę. Jak działa kwas ALA i jak go umiejętnie stosować?

Kwas alfa liponowy – charakterystyka

Kwas alfa liponowy, inaczej nazywany ALA, to jeden ze składników odżywczych, który organizm wytwarza samodzielnie, jednak są to na tyle niewielkie ilości, że wiele osób decyduje się na stałą suplementację. Jego działanie jest bardzo podobne do preparatów witaminowych, dlatego chętnie korzystają z niego osoby aktywne fizycznie. Aktywność substancji w organizmie pozytywnie wpływa na pracę całego organizmu i wspomaga proces odchudzania, jednocześnie wywołując rzadkie i słabe skutki uboczne.

Ośmiowęglowy kwas tłuszczowy rozpuszcza się zarówno w wodzie, jak i tłuszczu, dlatego też jego działanie w organizmie jest wszechstronne. Związek organiczny jest wykorzystywany w celach medycznych, terapii lekowej oraz jako suplement diety wspierający pracę całego organizmu, zwłaszcza u osób poddawanych regularnemu wysiłkowi fizycznemu. Jaki dokładnie wpływ ma na organizm?

Działanie kwasu alfa liponowego

Podstawowym zastosowaniem ALA jest leczenie cukrzycy, gdyż substancja znacznie obniża poziom glukozy we krwi. Prowadzone badania wykazały, że stosowanie leku może zmniejszyć te parametry nawet o 64%. Kwas alfa liponowy jest także antyoksydantem – silnym przeciwutleniaczem. Oznacza to, że oczyszcza organizm ze szkodliwych substancji, w szczególności z wolnych rodników. Jego efekty widoczne są także podczas procesu metabolicznego.

Kwas alfa liponowy pomaga w trawieniu, przetwarzając przyjmowane jedzenie w energię. Zjawisko to pomaga w zrzuceniu zbędnych kilogramów i zmniejszeniu ilości tkanki tłuszczowej w organizmie. Dodatkowo związek organiczny pomaga w regeneracji wątroby, zwiększa produkcję glikogenu w mięśniach, przyspieszając ich odnowę oraz budowę nowych, jakościowych tkanek, obniża ciśnienie, poprawia krążenie, rozszerzając naczynia krwionośne, a także spowalnia proces starzenia się.

Kwas ALA jako element suplementacji kulturysty

Dzięki swojemu wszechstronnemu działaniu kwas alfa liponowy świetnie sprawdza się u osób regularnie uprawiających sport. W przypadku kulturystów środek wspomaga pracę układu krwionośnego, poprawiając krążenie i ciśnienie krwi, dlatego odpowiednio dotlenia organizm, reguluje gospodarkę tlenową i uelastycznia żyły. Dobrze dotlenione mięśnie są wydajniejsze, wzmocnione oraz prawidłowo odżywione. Dzięki ALA poprawia się także ich ogólny wygląd, co w kulturystyce jest szczególnie pożądanym efektem. Co więcej, kwas tłuszczowy zmniejsza stany zapalne występujące w organizmie, dlatego przyspiesza proces regeneracji i może wpływać na zmniejszenie bolesnych dolegliwości po treningu, na przykład zakwasów.

Antyoksydacyjne działanie związku pomaga także w oczyszczeniu organizmu ze szkodliwych substancji i poprawy jego wydajności. Regularna suplementacja kwasu alfa liponowego pomaga zmniejszyć ryzyko zachorowania nie tylko na cukrzycę czy miażdżycę, ale też choroby serca, na które mogą cierpieć osoby prowadzące systematyczne i intensywne treningi.

Kwas alfa liponowy – dawkowanie oraz skutki uboczne

Według zaleceń specjalistów osoby aktywne fizycznie powinny zażywać dawki od 600 do 1200 miligramów dziennie. Preparat można spożywać na około godzinę przed posiłkiem lub dwie godziny po nim. Przed rozpoczęciem stałej suplementacji warto zasięgnąć rady specjalisty, który dokładnie wyjaśni wpływ kwasu na organizm i wybierze stosowną dawkę dobową. Skutki uboczne wywoływane przez środek są niegroźne dla zdrowia, dlatego jest on dostępny bez recepty. Jego nadmierna ilość w organizmie może jednak wywoływać nieprzyjemne dolegliwości, takie jak biegunka, bóle brzucha czy wysypka, dlatego warto dokładnie dobierać zażywane ilości kwasu alfa liponowego.

Foto wyróżniające: openfoodfacts-contributors with additional modifications by keragui per Open Food Facts (Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license)

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.